Stor fisk på Grunnvannet

Den 9. April 2001 dro jeg og pappa til Grunnvannet for å fiske på isen. Dagen før hadde det vært familiedag ved vannet med 140 oppmøtte. Heldigvis var det litt mindre folk i dag, og mange hull som var ferdigboret. På veien ned til isen pratet vi med en mann som allerede hadde mistet to store fisker. Begge hadde rettet ut kroken hans! Ikke et gram under kiloen hevdet han i ren frustrasjon.

Klokken var litt over 10 på formiddagen da vi trådde ut på isen. Muligens var vi litt sene da den beste fisketiden er tidlig på morgenen her, men det begynte bra. Fikk en 150 grams røye ganske kjapt. Etter det var det stilt, merkelig. Muligens var det nordøsten som fikk røya til å gå i "hvilemodus". Pent vær var det, så vi kunne ikke klage på det.

Etter å ha fisket en stund i det første hullet, begynte jeg å bore opp noen hull fra gårsdagen. Etterhvert kom jeg fram til 3 hull som lå ganske nært hverandre. I det første hullet var det ingenting å kjenne, deretter gikk jeg 3 meter bort til neste hull hvor det lå en hel del appelsinskall, senket ned den blanke "Pirat" skjea mi med maggott og lot den henge der med noen raske vipp innimellom. Da var det plutselig noe som drog til der nede. Min automatiske reaksjon var å gi ett lite tilslag. Jeg fikk kontant tilbakemelding i form av en rennende snelle (trykket på bremsen gjorde jeg ubevisst). Overrasket som jeg var lot jeg fisken dra unna, ikke hadde jeg tenkt til å gjøre samme feil som den karen vi pratet med for litt siden. Etter en liten stund var fisken så sliten at jeg fikk den opp i hullet. Da så jeg at det var en stor ørret. Den stod å stanget nedover og kom opp med sporden i hullet. Jeg bestemte meg for å slippe den litt ned igjen, for å kunne snu den med hodet opp. Det funket perfekt. Med en gang ørreten kom over vannoverflaten, tok pappa et godt tak over hodet på den. Fangsten var berget! Og for en fisk, 850 gram viste vekta. Min første, virkelig store fisk på isen var et faktum.

Sørgelig nok viste det seg at ørreten hadde måkemakk (parasitt) i seg, så den endte i søpla :( Men artig var det å få den allikevel. Mer fisk ble det ikke på oss den dagen. Bilde av ørreten ser du her og her.